Phytoestrogen Dalam Soya Penyebab Kanser?

By | 18/03/2017

Phytoestrogen daripada soya penyebab kanser?

Ada banyak pendapat yang mengatakan, phytoestrogen itu menyebabkan kanser. Terutamanya phytoestrogen yang orang boleh dapat dengan meminum soya. Disebabkan perkara ni, orang jadi takut nak minum soya sebab takut risiko mendapat kanser. Tapi sejauh manakah kebenaran pendapat ni? Jom kita rungkaikan.

Phytoestrogen soya penyebab kanser

Phytoestrogen daripada soya dikatakan penyebab kepada penyakit kanser

Di sini saya quote penerangan daripada Dr. Zubaidi Hj. Ahmad terlebih dahulu sebagai pendapat seorang doktor yang arif tentang isu pemakanan dan kesihatan.

“Phytoestrogen tidak menyebabkan kanser. Ia bersifat natural. Setengah makanan atau produk saperti makanan dari kacang soya adalah sumber phytoestrogen. Ia tidak berbahaya, kecuali kacang soya dari US yang menjalani teknologi GMO.

Begitu juga dengan produk Ekstrak Kacip Fatimah.

Bahan yang bahaya ialah bahan sintetik yang mempunyai xenoestrogen, seperti botol plastic, sterofoam (kotak makanan), peracun serangga dan spray pewangi sintetik.

Ia bukan saja menyebabkan wanita kurang subur, mengalami kanser dan kitaran haid tidak menentu, ia juga menyebabkan lelaki menjadi kurang minat terhadap wanita dan untuk berkahwin.”

– Dr. Zubaidi Hj. Ahmad

Jadi, adakah soya penyebab kanser? Sebenarnya tidak ada sebarang bukti saintifik yang mengesahkan meminum soya itu boleh meningkatkan risiko kanser. Kalau la betul, dah lama agaknya orang Jawa yang kena kanser sebab hari-hari makan tempe. Tempe kan daripada kacang soya? Tambah lagi dengan perisa kicap. Sedap jugakk kan! Kicap pun soya jugak ?

Lagi satu, orang Jepun. Jepun dengan soya memang sinonim. Dah jadi makanan ruji diorang. Hari-hari soya tau diorang. Tapi ada ke statistik rakyat Jepun ramai menghidapi kanser? Takde kan? Lagi sihat ada la!! Heheee. Jadi takkanlah soya penyebab kanser kan?

Kenapa agaknya soya ni bahaya dan tak bahaya?

Yang bahaya tu sebenarnya soya jenis GMO.

Manakala yang terjamin tak bahaya tu adalah soya jenis non-GMO.

Apa tu GMO?

GMO adalah singkatan kepada Genetically Modified Organismes. Bermakna tumbuhan yang telah diubahsuai secara genetik.

Kenapa nak kena ada proses GMO ni ke atas tumbuhan?

Jawapannya, sebab nakkan mass production.  Terlalu banyak permintaan soya ni melebihi pengeluaran tanamannya. Jadi nak senang, mereka akan lakukan proses GMO ni supaya lebih banyak soya dapat dihasilkan.

Kelebihan Soya Non-GMO

Nak cari yang non-GMO ni memang susah… Sedangkan soya ada banyak sangat khasiat dan kebaikannya. Ia ada protein asid amino yang penting, yang sangat bagus untuk keperluan badan kita, yang tidak menaikkan paras kolestrol macam protein haiwan.

Protein haiwan pun bukan senang nak cari yang betul-betul organik, bebas daripada suntikan atau hormon pembesaran.

Kelebihan ESP Shaklee

Sebab tu kita recommend ESP Shaklee yang ada soya non-GMO yang berkualiti tinggi. Langsung tak diubahsuai genetiknya malah organik dan semulajadi dari ladangnya sendiri.

Dengan mempunyai indeks glisemik yg rendah, ia amat baik untuk pesakit diabetes yang perlu makan makanan yang mengenyangkan tapi nak elak daripada paras gula naik dalam darah.

Nasik mengenyangkan tapi kita akan cepat lapar balik dan paras gula dalam darah akan naik – ini bermakna nasik ada indeks glisemik yang tinggi & tak sihat untuk pesakit diabetes)

ESP dah ade rekod yang baik sejak tahun 1961 lagi.

Nak cari soya apatah lagi yg non-GMO? Boleh dapat kat ESP ?

Katakan la anda nak try, boleh hubungi saya untuk order & consultation mabeles punya InsyaAllah.. ?

Salam sayang,

Wan Syahida

Pengedar Shaklee Anda

012-6753078

 

18 thoughts on “Phytoestrogen Dalam Soya Penyebab Kanser?

    1. syahida Post author

      Hehehe.. orang jawa ke uncle? 😀

      Reply
    1. syahida Post author

      sape tak takut kanser kan! cegah dan jaga. sama-sama seiring.

      Reply
    1. syahida Post author

      Hehe.. Kita kena belajar jadi pengguna yang bijak. Baru la tak merana 😉

      Reply
    1. syahida Post author

      Betul tu. Lakukan pembacaan dan kajian saintifik yang dipercayai sebelum mempercayai mitos.

      Reply
    1. syahida Post author

      sama-sama encik mawardi bin yunus 😀

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge