Kesihatan Adalah Kekayaan Sebenar

By | 01/03/2017

 

Kesihatan adalah kekayaan terbaik. Dan ia adalah kekayaan yang sebenar.

Health is the best wealth. Betul kan??

Kaya banyak mana pun tak guna.. Kalau nikmat sihat dah hilang.

Begitu jugaklah, kalau kita ambil Insurans banyak mana pun, gunanya hanya selepas sakit, kalau nikmat sihat dah hilang.

Teringat kisah Steve Jobs. Siapa tak kenal Steve Jobs? Dia kaya. Dia berada di puncak kerjayanya. Iphone begitu menjadi rebutan dan gilaan orang. Tapi Steve Jobs hilang semuanya bila dia disahkan mengidap kanser pankreas dan terlantar menunggu kematian yang semakin hampir.

Some of his last words:

“At this moment, lying on the sick bed and recalling my whole life, I realize that all the recognition and wealth that I took so much pride in, have paled and become meaningless in the face of impending death.”

“Non-stop pursuing of wealth will only turn a person into a twisted being, just like me.”

“What is the most expensive bed in the world? Sick bed…
You can employ someone to drive the car for you, make money for you but you cannot have someone to bear the sickness for you.”

“Material things lost can be found. But there is one thing that can never be found when it is lost – Life.”

“When a person goes into the operating room, he will realize that there is one book that he has yet to finish reading – Book of Healthy Life.”

“Whichever stage in life we are at right now, with time, we will face the day when the curtain comes down.”
Jadi sebelum sakit, sihat lah yang paling penting untuk kita jaga.

Sambil bekerja dan mencari wang, sihat lah yang lebih penting.

Sebelum kekayaan, sihat juga lah yang paling penting.

Biarpun kita banyak duit, kalau kesihatan hilang, duit yang banyak tu pun tak banyak gunanya. In this term is for himself.

Renung-renungkan. Peliharalah kesihatan kita. Ia amanah untuk kita.

17 thoughts on “Kesihatan Adalah Kekayaan Sebenar

    1. syahida Post author

      Kalau dia hidup lebih lama pula, tentu lebih banyak impian dan inovasi yang dia boleh sumbangkan. Ini la akibatnya penyakit ni 🙁

      Reply
    1. syahida Post author

      Betul tu. Kalau sakit, kerja jadi tergendala…

      Reply
    1. syahida Post author

      Itu la yang sedih tu.. Kalau boleh nak dua-dua kan.

      Reply
    1. syahida Post author

      Betul, boleh tengok kat orang orang yang dah sakit tapi harta bertimbun.

      Reply
    1. syahida Post author

      Kaya iman.. tul jugak tu. Kaya iman dan kaya kesihatan…

      Reply
    1. syahida Post author

      Betul… Kaya, banyak harta tapi kesihatan hilang, bagaikan tak berguna je kekayaan tu.

      Reply
    1. syahida Post author

      Itu la masalahnya. Kemudian sakit baru nak cari penawarnya..

      Reply

Leave a Reply to syahida Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge