Cara Kurangkan Masalah Sakit Kejang Kaki Semasa Hamil

By | 18/07/2017

KEJANG KAKI SEMASA HAMIL, SAKIT dan SANGAT TAK SELESA

Pernah tak ibu-ibu hamil alami kejang kaki semasa hamil? Tengah syok-stok tidur memalam, tiba-tiba otot di bahagian betis mengeras dan sakit! Terus kita terjaga dari tidur. Bersabar la menahan kesakitan. Takleh gerak, takleh buat apa. Sakit!

Suami kalau ada pun, takat boleh tolong urut je la. Tapi sakit tetap sakit.

Masalah kejang kaki semasa hamil

Kejang kaki sebenarnya adalah masalah biasa semasa hamil, dan ia biasa berlaku terutamanya dalam trimester kedua dan ketiga.

Ia dikatakan berlaku disebabkan asid yang terkumpul dalam serat otot, yang membuatkan otot anda menjadi kejang. Otot yang biasanya menegang ialah otot betis. Memang sungguh menjengkelkan apabila ini berlaku pada waktu malam dan mengejutkan anda dari tidur.

Walau bagaimanapun, kekejangan ini tak la sampai merosakkan otot atau kaki. Cuma, bila ia berlaku, ia akan menyebabkan kesakitan yang teruk dan berlanjutan selama beberapa minit. Tidur pun tak nyenyak.

Punca kejang kaki semasa hamil

Salah satu punca berlaku kejang kaki semasa hamil adalah disebabkan kurangnya nutrien dan garam seperti kalsium atau magnesium dalam darah.

Otot-otot kita akan menggunakan kalsium untuk mengecutkan otot manakala magnesium untuk merehatkan otot. Apabila kita kekurangan magnesium, otot-otot kita tidak dapat berehat secukupnya yang akan menyebabkan kepada kejang kaki terutamanya kejang kaki semasa hamil.

Punca kejang kaki semasa hamil adalah kekurangan kalsium dan magnesium

Punca kejang kaki semasa hamil adalah kekurangan kalsium dan magnesium

Kekurangan ini berlaku kerana bayi anda mengambil apa yang diperlukannya daripada simpanan badan anda ketika proses tumbesaran di dalam rahim.

Bayi memerlukan kalsium untuk tumbesarannya. Dari mana lagi dia nak dapatkan kalau bukan daripada badan ibu, kan? Jadi dia akan tarik kalsium daripada tabung kalsium ibu dalam tulang ibu untuk penuhi keperluannya.

Kalau ibu-ibu tak suka minum susu, lagi la masalah. Ada juga yang dah minum susu, tapi kaki tetap kejang. Tu maknanya belum cukup lagi la tu kalsium dan magnesium. Walaupun kita dah minum susu, itu tak bermakna keperluan kalsium dan magnesium kita telah pun mencukupi. Hakikatnya dengan meminum susu sahaja, ia belum cukup membekalkan keperluan kalsium dan magnesium kita. Apatah lagi ketika hamil yang mana memerlukan jumlah kalsium dan magnesium yang lebih tinggi daripada orang biasa.

Baca juga : Kenapa Kalsium Penting Sangat?

Kajian menunjukkan susu sahaja tidak mencukupi untuk mengelakkan kerapuhan tulang

Kajian tentang susu sahaja yang tak mencukupi untuk elakkan kerapuhan tulang

Kajian tentang susu sahaja yang tak mencukupi untuk elakkan kerapuhan tulang

Jurnal di atas ini mengkaji tentang adakah pengambilan susu yang lebih banyak atau makanan lain yang kaya kalsium seperti keju, krim, yogurt atau ais krim oleh wanita dewasa akan membantu mengurangkan risiko kerapuhan tulang atau osteoporosis.

Keputusan kajian ini menunjukkan bahawa pengambilan susu dan makanan yang kaya kalsium oleh wanita dewasa tidak akan mengurangkan risiko kerapuhan tulang pun.

Jadi nampak, kan? Kalau anda rasa minum 2 gelas susu sehari itu dah mencukupi untuk penjagaan tulang dan elakkan osteoporosis, dah ada kajian menunjukkan bahawa ia tak mencukupi dan tidak berkesan.

Baca juga : Bagaimana Kalsium Penting Untuk Orang Tua?

Di bawah ini pula kajian yang dijalankan di kalangan wanita hamil di Malaysia.

Kajian tentang pengambilan kalsium di kalangan wanita hamil di Malaysia

Kajian tentang kekurangan kalsium di kalangan wanita hamil di Malaysia

Kajian tentang kekurangan kalsium di kalangan wanita hamil di Malaysia

Jurnal di atas ini mengkaji tentang kecukupan pengambilan kalsium di kalangan wanita hamil di Malaysia.

Kajian ini mendapati, walaupun dengan meminum susu dan mengambil supplemen kalsium ketika hamil, kuantiti kalsium yang diambil masih sedikit untuk keperluan wanita hamil.

Kalau dikeluarkan pengambilan susu dan supplemen, laaaaagi sikit kuantiti kalsium yang diambil.

Jadi bayangkanlah betapa perlunya ibu-ibu hamil untuk top-up pengambilan supplement kalsium ini untuk keperluan mereka sewaktu sepanjang kehamilan.

Pencarian supplement kalsium yang berkualiti ni penting tau sebab kita nak kesemua kalsium tu diserap oleh badan malah takkan meninggalkan apa-apa kesan sampingan di dalam badan akibat tidak cukup terserap.

Penting untuk kita cari supplemen kalsium yang siap ada magnesium dan Vitamin D bersama untuk bantu penyerapan kalsium ini.

Keperluan Kalsium dan Magnesium ibu-ibu hamil

Ibu-ibu yang sedang hamil perlu memastikan mereka telah mengambil cukup nutrisi ketika mengandung. Ibu mengandung memerlukan 1200mg kalsium setiap hari!

Kalsium dan magnesium membantu atasi sakit kejang kaki semasa hamil

Kalsium dan magnesium membantu atasi sakit kejang kaki semasa hamil

Bagaimana untuk mendapatkan kalsium sebanyak ini setiap hari?

Selain daripada mengamalkan meminum susu, pelbagaikan juga makanan dan sayuran yang mengandungi banyak kandungan kalsium.

Kebiasaannya pemakanan sahaja takkan mencukupi. Jadi anda memerlukan bantuan makanan tambahan yang semulajadi dan terbukti berkesan seperti Ostematrix.

Info produk : Ostematrix

Ostematrix adalah supplemen Kalsium-Magnesium yang lengkap dengan Vitamin D dan mineral lain. Mineral-mineral lain yang terkandung dalam Ostematrix seperti boron, mangan dan zink akan bantu dalam kepadatan sel-sel tulang.

Ostematrix yang lebih daripada kalsium

Ostematrix yang lebih daripada kalsium

Kiranya bukan la 3 bahan je yang ada. Kalsium, Magnesium dengan Vitamin D. Tapi ada mineral-mineral lain yang akan bantu sihat dan kuatkan lagi tulang serta otot kita.

Kalau nak tahu, ini la antara keistimewaan dan kelebihan Ostematrix berbanding jenama kalsium yang lain! Ada banyak mineral lain yang best ni skali.

Vitamin D pulak sangat penting untuk penyerapan kalsium. Pil kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu karang dalam ginjal atau pundi kencing! Tak pasal-pasal boleh dapat batu karang! Jadi kalau nak amalkan makanan tambahan kalsium, pastikan ia juga turut mengandungi Magnesium dan juga Vitamin D tau! Ia sangat penting untuk membantu penyerapan kalsium itu sendiri.

Yang terbaik tentulah Ostematrix kerana bukan sahaja mengandungi Kalsium, Magnesium dan Vitamin D, malah dilengkapi dengan mineral-mineral lain yang tak ada macam dalam jenama kalsium yang lain.

Testimoni pengguna Ostematrix

Di sini saya kongsikan sedikit testimoni orang ramai yang pernah menggunakan Ostematrix.

Testimoni pengguna Ostematrix

Testimoni pengguna Ostematrix

 

Bestnya amalkan Ostematrix ketika hamil

Bestnya amalkan Ostematrix ketika hamil

Penutup

So far ramai yang dah rasa best sangat dengan Ostematrix sampai dah habis dijual dan tengah sold out dah sekarang ni. Tapi toksah risau sebab Ostematrix bakal masuk semula dalam stock minggu ni! Jadi kalau ada sesiapa yang nak pre-order, je bagitau saya ok! Nanti stok dah sampai, anda tak perlu lagi tercari-cari atau berebut-rebut dengan orang lain. Pre-order la awal supaya anda tak terlepas mendapatkan Ostematrix.

Jadi, cubalah bagi anda yang belum pernah mencuba. Mesti anda akan rasa kelainannya.

Berminat untuk dapatkan Ostematrix Shaklee? Boleh hubungi je saya untuk sembang-sembang dan ketahui cara yang sebaiknya untuk mengamalkannya.

Baca juga : Cara Atasi Masalah Sakit Belakang Ibu Hamil.

 

Salam sayang,

Wan Syahida Kahar

SID 1143254

012-6753078

Pengedar Shaklee Seluruh Malaysia

Disclaimer: This website is not intended to replace professional consultation, diagnosis, or treatment by a licensed physician. If you require any medical related advice, contact your physician promptly. Information at www.syahidashukri.com is exclusively of a general reference nature. Do not disregard medical advice or delay treatment as a result of accessing information at this site.

Penafian: Laman web ini tidak bertujuan untuk menggantikan nasihat profesional, diagnosis, atau rawatan oleh pakar perubatan berlesen. Jika anda memerlukan sebarang nasihat berkaitan perubatan, hubungi doktor anda dengan segera. Maklumat di www.syahidashukri.com adalah semata-mata bersifat rujukan umum. Jangan mengabaikan nasihat perubatan atau kelewatan rawatan akibat daripada mengakses maklumat di laman web ini.

6 thoughts on “Cara Kurangkan Masalah Sakit Kejang Kaki Semasa Hamil

  1. Anuar

    Kejang kaki semasa hamil ni perkara biasa bagi seorang wanita…. Jadi macam tu sebab si ibu terpaksa menanggung berat bayi yang dikandung…

    Reply
    1. syahida Post author

      Ya ada saya explain dalam entry saya. Si ibu jadi begitu kerana kalsiumnya banyak ditarik oleh bayinya. Menyebabkan kaki dan ototnya sendiri kekurangan kalsium kalau dia sendiri kurang makan kalsium semasa hamil. Maka terjadilah kejang otot.

      Reply
    1. syahida Post author

      Ya penting sangat. Harap lebih ramai ibu mengetahuinya.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge